T 06 - 288 980 24 E steffie@body-size.nl

Blog

Mijn 10 gouden afvalregels

Mijn 10 gouden afvalregels

Graag deel ik met jou mijn tien gouden afvalregels! Dit is de basis voor een gezonde levensstijl. Deze regels zijn geen dieet en zijn zeker niet bedoeld als iets tijdelijks. Maar er een gewoonte van.

1. Eet meer eiwitten, goede eiwitbronnen zijn eieren, vis en vlees, kwark, noten, pitten en zaden. Maar ook peulvruchten en granen bevatten eiwitten. Het voordeel aan eiwitten is dat ze goed verzadigen waardoor je minder honger ervaart.

Lees verder.
Ben je in de overgang?

Ben je in de overgang?

‘Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb wel soms opvliegers, ben ik dan in de overgang?’. Dit is een veel gehoord antwoord in mijn praktijk. Voor veel vrouwen is het onduidelijk of ze in de overgang zijn. Maar wat is de overgang nu eigenlijk? Met de overgang worden de jaren rond de menopauze bedoeld (de dag van je laatste menstruatie), waarin de hormonen naar balans aan het zoeken zijn met soms bijbehorende symptomen. De normale leeftijd waarop de menopauze intreedt is tussen de 45 en 56 jaar. 

Lees verder.
Vakantiekilo's? 6 tips om ze kwijt te raken

Vakantiekilo's? 6 tips om ze kwijt te raken

Wat een heerlijke zomer hebben we gehad! Ook al waren de temperaturen soms erg tropisch, we mochten toch zeker niet klagen in ons kikkerlandje. Inmiddels zijn in het zuiden de scholen weer begonnen en zijn we ook vrijwel allemaal weer aan het werk. Weer terug naar ons normale dagelijkse ritme.

Misschien heb je in de vakantie de teugels wat laten vieren. Heb je een extra wijntje gedronken, hier en daar een ijsje of vaker een barbecue gehad of zat je lekker op het strand aan de cocktails. Je voelt natuurlijk al aan waar ik naar toe wil: juist, de weegschaal zal ook vast wat cijfertjes extra laten zien. De “vakantiekilo’s”, een alom bekend probleempje bij menig mens. En nu alles weer ‘normaal’ is, heb je misschien ook de behoefte om er wat aan te doen.

Maar waar begin je? Hierbij heb ik een aantal tips voor je opgesteld die je daar bij kunnen helpen:

Lees verder.
Hoe zorg je voor een gewichtsneutrale zomer?

Hoe zorg je voor een gewichtsneutrale zomer?

Vlak voor de zomervakantie nog even een paar kilo’s afvallen en dan… Ja wat dan? Laat jij jezelf helemaal gaan tijdens je vakantie? Tijdens het ontbijt een croissantje, in de namiddag een ijscoupe, een kan sangria op het strand en later in de avond een flinke pizza? Of probeer jij die kilo’s die je er met moeite vanaf hebt gekregen er ook tijdens je vakantie vanaf te houden? Als jij het laatste bent dan heb ik een paar tips voor je.

Lees verder.
Slaap je slank?

Slaap je slank?

Er blijkt een duidelijk verband te bestaan tussen slaaptekort en overgewicht. Alleen, hoe werkt dat dan?
Uit het dagelijks leven kennen de meeste mensen het wel: je bent bezig met een klus op je werk en je hebt een dip, concerteren wordt moeilijk. Een kop koffie, liefst met suiker geeft dan wel weer energie om verder te gaan. Sterker nog, er wordt op die manier geadverteerd er zijn diverse drankjes die je weer energie (veel cafeïne en suiker) beloven.

De link is wel duidelijk: je hebt energietekort, dus je eet iets en dat is meestal iets dat op korte termijn veel energie levert, dus met veel suikers.
Slaaptekort is een van de belangrijkste veroorzakers van energieverlies. 

Lees verder.
Het is bijna pasen, paniek of genieten?

Het is bijna pasen, paniek of genieten?

Het is bijna pi-pa-pasen… :) Je bent al de hele week super lekker bezig. Je bent gaan sporten en je hebt op je eten gelet Dat wilde je dit weekend ook blijven doen. En toen ontdekte dat je het Pasen is.
Shit, toch 2 brunches en familiebezoekjes gepland. Wat nu?

Lees verder.
Waarom ben ik dietist?

Waarom ben ik dietist?

Voeding heb ik altijd al interessant gevonden. Zelf heb ik nooit echt overgewicht gehad, maar als tiener merkte ik op een gegeven moment wel dat mijn vriendinnen alles kon eten zonder een grammetje aan te komen, terwijl ik toch echt wat meer op moest letten met wat ik in mijn mond stopte. Daar wilde ik wel meer over weten.

Lees verder.
Mindful VS. Mindless eten

Mindful VS. Mindless eten

Sta er eens bij stil hoe jouw relatie met eten is. Hoe vaak eet je op de automatische piloot? Of omdat je je verdrietig, boos, of verveeld voelt? Hoe vaak eet je door terwijl je lichaam aangeeft dat je vol zit? Heb je eigenlijk wel door dat je lichaam aan geeft dat je vol zit? 

Lees verder.
Hoe een nieuwe gewoonte een succes wordt

Hoe een nieuwe gewoonte een succes wordt

Of je nu wilt afvallen, meer balans wilt ervaren, gelukkiger wilt worden of meer wilt gaan bewegen: je planning is je allerbeste vriend.

Zorg ervoor dat je voorbereid bent en de kans dat je slaagt in het behalen van je doe direct stijgt.

Hoe? Lees mijn blog.

Lees verder.
Alcohol en gewichtsverlies

Alcohol en gewichtsverlies

Het laatste jaar haalde het item ‘een maand zonder alcohol’ al meermaals het nieuws. Helemaal in de maand januari is het 'hot' om een maand niet te drinken: Dry january. In de praktijk hoor ik steeds vaker meer mensen dagelijks alcohol drinken. En tijdens de consulten, hoor ik steeds vaker: ‘je mag alles schrappen, maar niet m’n wijntje!’ Is hier een alarmerende trend gespot?! Zijn al deze mensen dan verslaafd? Nee, vast niet. Het is echter best alarmerend als je het niet kan missen, toch? Als ik doorvraag naar de redenen erachter dan komt er een hele lijst, maar ik kan het meestal herleiden tot: dat is mijn ontspanning, ik heb dat verdiend na een werkdag, het brengt me rust…

Lees verder.
Waarom eiwitten jouw helpen om af te vallen

Waarom eiwitten jouw helpen om af te vallen

Eiwitten.. Je hebt er vast weleens iets over gehoord. Je weet dat het onder andere in een ei zit. En dat sporters vaak eiwitshakes gebruiken. Maar waarom zou jij nou eiwitten eten als je wilt afvallen? Ik laat het je weten!

Lees verder.
Hoe jij zonder zorgen de kerstdagen in kan gaan

Hoe jij zonder zorgen de kerstdagen in kan gaan

De kerstdagen staan voor de deur.. Voor veel mensen staan die in het teken van eten en samen zijn. Voor hoeveel etentjes ben jij uitgenodigd? Dan is het verdraaid lastig om grip je hebben wat er op tafel komt.
Ik wil je graag de tips geven hoe jij buiten al die heerlijke etentjes een win-win situatie creëert. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Lees verder.
Je partner als moeilijkste verleiding

Je partner als moeilijkste verleiding

Heb jij ook zo’n partner die kan eten wat hij wil, zonder een gram aan te komen? Eentje die altijd zorgt voor verleiding in huis, want degene kan niet zonder chips, frisdrank en friet? Dat maakt het stiekem toch wel een stukje lastiger om er gezonde voedingsgewoontes op na te houden.  

Lees verder.
Zo lastig deze tijd van het jaar

Zo lastig deze tijd van het jaar

Deze periode is zo lastig! Sint Maarten snoep, overal pepernoten, chocoladeletters, banketstaven en dan moet de kerst nog komen. Guur weer, dus tijd voor warme chocolademelk met slagroom.” Veel mensen komen verzuchtend bij ons binnen. “Het is geen handige periode om iets aan mijn gewicht te doen”. Heel begrijpelijk. Met als resultaat dat veel mensen, die graag lichter willen zijn, in januari 3 kilo zwaarder zijn. Schuldgevoel en een streng dieet volgen. Oh zo jammer.

Lees verder.
Zwaarder door stress?

Zwaarder door stress?

Zwaarder door het stresshormoon cortisol
Wanneer we stress ervaren maakt het lichaam het hormoon cortisol aan. Dit is het hormoon dat je alert maakt en ervoor zorgt dat je ’s morgens wakker wordt en zin hebt om op te staan. Het is ook het hormoon dat je eetlust stimuleert en zorgt dat het lichaam reserves opslaat van wat je eet. Die reserves worden bijvoorbeeld opgeslagen als vet rond je buik, om het lichaam klaar te maken voor een volgende stressreactie.

Lees verder.
Als honger niet het probleem is, dan is eten niet de oplossing

Als honger niet het probleem is, dan is eten niet de oplossing

Honger en een lege knorrende maag? Dan is eten een goede oplossing. Of hongeren je lichaam en geest naar iets anders? Dan helpt eten uiteraard niet!

Een mooie uitnodiging, kalm blijven om te checken of je echt honger hebt, terwijl iedere cel in je lichaam en geest roept ‘eten, ik moet nu eten!!’ De onrust giert door je lijf. Je weet dat snaaien je rust gaat geven. Dat je lichaam en geest ontspannen als je toegeeft en drop, chocola of chips in je mond hebt. Snaaien werkt dus echt. Het leidt af, het verdooft. Maar ja, daarna. Schuldgevoel en teleurstelling leiden vaak weer tot nieuwe eetbuien.

Lees verder.
Tips om meer groenten te eten – speciaal voor PowerSlimmers

Tips om meer groenten te eten – speciaal voor PowerSlimmers

Soms heb je een beetje extra inspiratie nodig om lekker te kunnen blijven eten. Om te voorkomen dat jij tijdens de lunch elke dag aan een stuk komkommer zit te knagen hebben wij zeven groentetips voor je bedacht.

Lees verder.
Wat zijn de voordelen van eiwitten voor mensen die willen afvallen?

Wat zijn de voordelen van eiwitten voor mensen die willen afvallen?

Eiwitrijke voeding is populairder dan ooit. En terecht: eiwitten zijn essentieel voor mensen die graag willen afvallen en/of meer spiermassa willen. In deze blog verdeel ik je de voordelen van afvallen met eiwitten. 

Lees verder.
4 voordelen van koolhydraatarm eten

4 voordelen van koolhydraatarm eten

koolhydraatarm eten is hip en niet voor niks. In deze blog leg ik je de voordelen van koolhydraatarm eten uit. Om te weten wat een koolhydraatarm dieet is, is het belangrijk om eerst beter te begrijpen wat koolhydraten zijn en waar ze inzitten

Lees verder.
Wintergriep

Wintergriep

Het griepseizoen is weer aangebroken! Ik hoor diverse mensen om me heen die de griep te pakken hebben. Griep wordt overigens niet veroorzaakt door het lopen zonder jas. Maar waardoor dan wel?

Lees verder.
Terurgval & verleiding; hoe ga ik hiermee om

Terurgval & verleiding; hoe ga ik hiermee om

Tegenwoordig worden we constant geprikkeld door onze eetomgeving, vaak zet dit aan tot eten omdat we deze verleidingen niet altijd kunnen negeren. De een kan deze prikkels makkelijker weerstaan dan de ander. Om je tegen dit soort situaties te beschermen en je doelen te kunnen bereiken heb je een goede strategie nodig! Wanneer je eenmaal de knop wilt gaan omzetten naar een gezonde leefstijl, moet je je realiseren dat dit niet zonder slag of stoot gaat. Vallen, opstaan en weer doorgaan…Het hoort er allemaal bij!

Lees verder.
Slank de zomer in

Slank de zomer in

We kunnen er niet langer omheen: summer is coming! En wat mij betreft kan ‘ie' niet snel genoeg komen. De warme zomeravonden, dagjes strand of gewoon met vrienden in de tuin barbecueën.
Vind je je zelf nog niet helemaal bikini (of zwembroek) proof? Lees dan snel verder! Ik geef in deze blog tips om voor de zomer écht begin, nog in shape te komen.

Lees verder.
Waarom de een meer kan eten dan de andere

Waarom de een meer kan eten dan de andere

Ik hoor het in de praktijk vaak 'Mijn vriendin eet veel meer dan mij en zij is veel lichter', 'Waarom wordt mijn partner niet dik van een zak chips'. Wij vergelijken ons zelf nou eenmaal graag met een ander persoon. In deze blog leg ik je uit waarom de ene persoon meer kan eten dan een ander persoon.

Lees verder.
Hoe om te gaan met verleidingen

Hoe om te gaan met verleidingen

Ga jij weleens naar de supermarkt en kom je met veel meer terug dan je eigenlijk van plan was? Of kan je de verleidingen niet weerstaan als je in de stad de heerlijke geuren van vers gebakken broodjes je tegemoed komen? In deze blog geen ik je praktische tips over hoe je om kunt gaan met allerlei 'eet-verleidingen' in het dagelijks leven.

Lees verder.
Steffie Keukens

Even voorstellen

Ik ben Steffie Keukens, gefascineerd door eten. Ik ben in 2014 afgestudeerd als di√ętiste aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Deze opleiding heeft mijn liefde voor voeding, gezondheid en koken alleen nog maar doen toenemen en daardoor was ik vastberaden mijn kennis en enthousiasme met anderen te delen. In 2015 besloot ik dan ook om te starten met het coachen van cli√ęnten met PowerSlim. Sinds februari 2016 is mijn praktijk in Deurne geopend.

Lees verder >

Vrijblijvend kennismaken?

Wilt u graag eens vrijblijvend kennismaken? Vul dan gerust onderstaand formulier in. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact op om een afspraak te maken.